16-Daagse reis naar Vietnam en Dubai met de Hué Imperial halve marathon – 9 t/m 24 april 2023

Rijnmond Marathon reizen organiseert ieder jaar ’n reis rondom ’n marathon. Vorig jaar zijn we met ‘n groep van 60 personen naar Zuid-Amerika geweest om de halve marathon van Montevideo te lopen. Dit jaar staat Hué op het programma. De groep bestaat dit keer uit 34 personen. We vliegen eerst naar Dubai en vervolgen onze reis naar Ho Chi Minh City (het vroegere Saigon). We maken kennis met de stad en bezoeken o.a. de Cu Chi tunnels waar de Vietcong hun toevluchtsoord hadden. Wat verder opvalt in Saigon is de georganiseerde chaos met betrekking tot de scooters die dwars door elkaar rijden. Je begrijpt niet dat het allemaal goed gaat. Na Saigon vliegen we naar Hué waar naast ’n halve marathon ook ’n hele en ‘n 5 en 10 km worden gelopen. Voor elk wat wils uit onze groep.

16 april, de dag van de halve marathon

Om 2.20 uur gaat de wekker, ik trek m’n sportkleding aan, haal ’n ontbijtpakket op en om kwart over drie vertrekken we naar de start die om 4 uur is. Het is warm, ongeveer 28 graden met ’n vochtigheidsgehalte van 87%. Gelukkig regent het ’n beetje, dat geeft in ieder geval iets van verkoeling. Enkele voormalige koplopers lopen de 5 of 10 km. Ik sta samen met m’n vaste maatje Ad van Lekkergelopen aan de start die langs de “Perfume River” is. Het is nog donker maar gelukkig is de weg goed en zijn er geen verborgen kuilen. Het parcours is verder niet bijzonder, we lopen 3x de rivier over en overwegend in bebouwd gebied. Geen probleem want omdat het voor ons ’n onbekend parcours is verveeld het niet. We hebben afgesproken het kalm aan te doen. Daar hoeven we geen moeite voor te doen want…..wat is het warm. Het water gutst van m’n hoofd. Gelukkig is er uitstekende verzorging. Om de 2,5 km is er ’n waterpost waar we heel dankbaar gebruik van maken. Na iedere waterpost wandelen we ’n klein stukje en lopen zo weer door naar de volgende waterpost. Tijd is niet belangrijk. We hebben het gezellig, zien af en toe ’n Nederlander, en hebben tijd om weer even bij te praten. Het moge duidelijk zijn dat er geen toptijden worden gelopen, zeker door ons niet. We finishen uiteindelijk op 2.55.55 , ’n tijd waar ik me vroeger voor geschaamd zou hebben maar onder deze omstandigheden zijn we trots dat we het weer volbracht hebben.

Terug in het hotel hebben we nog ’n hele dag voor ons. Na ’n verfrissende douche en (opnieuw) ontbijt laten we ons verwennen in de SPA. En we volgend de verrichten van de deelnemers aan de Rotterdam marathon. ‘s Avonds genieten we in restaurant “Ancient Hué Garden Houses” van ’n overheerlijke Vietnamese gerechten en vieren we dat alle Rijnmond lopers zijn gefinisht.

Ha Long en Hanoi

Vanuit Hué vliegen we naar Hanoi en rijden vervolgens naar Ha Long. De baai van Ha Long is wereldberoemd en staat op de werelderfgoedlijst van Unesco. We maken ’n boottocht en genieten van de prachtige kalksteen pilaren.

Terug in Hanoi bezoeken we o.a. het mausoleum van Ho Chi Minh. Erg indrukwekkend.

Dubai

Ter afsluiting van deze mooi rondreis zijn we nog even in Dubai. We hebben kaartjes voor de Burj Khalifa, het hoogste gebouw van de wereld. Vanaf de 148ste verdieping (op 555 meter hoogte) heb je ’n mooi uitzicht over Dubai. ’s Avonds bezoeken we de beroemde fonteinenshow. Ieder half uur is er ’n show die wordt vertoond, spelend op verschillende muziek van klassiek tot hedendaags Arabisch en wereldmuziek.  We kunnen terugkijken op ’n fantastische reis met ’n leuke groep mensen.