18-Daagse reis naar Florida en Cruise met de St.Petersburg Distance Classic – 9 t/m 26 februari 2024.

Met Rijnmond Marathon Reizen zijn we in Florida geweest om daar de halve marathon van St. Petersburg te lopen. Aansluitend hebben we ’n  cruise gemaakt vanaf Miami naar Costa Rica, Panama, Columbia, Aruba en Curaçao om van daaruit weer terug te varen naar Florida. De totale groep bestaat uit 63 mensen waarvan 9 van “Lekkergelopen”.

De eerste paar dagen

Het is 9 februari wanneer we even na 5 uur in de ochtend vertrekken met de “Sparta” bus naar Schiphol. Er wacht ons ’n lange reis naar Newark waar we overstappen op ’n vlucht naar Tampa. ’s Avonds rond 8 uur Amerikaanse tijd, waar het 6 uur vroeger is, komen we aan in ons hotel. De andere dag halen we de startnummers op en verkennen het leuke plaatsje St.Petersburg.

11 februari, de dag van de halve marathon Twee dagen na aankomst is het zover. De start van de “St. Petersburg Distance Classic” is om half 7. Het is 40 minuten voor zonsopgang, dus ’n prachtige start. Normaal zou ik met m’n loopmaatje Ad van “Lekkergelopen” lopen maar die heeft helaas op het laatste moment moeten afzeggen voor de reis ivm ’n blaasontsteking. Er zit dus niets anders op om alleen te lopen. De eerste 6 mile lopen we langs de Tempabaai. Net voorbij de St.Pete Pier gaan we downtown en lopen door stedelijk gebied om vervolgens de laatste 1,5 mile weer langs de baai naar de finish te lopen.

De verzorging onderweg is uitstekend. Om de 2 a 3 km is er ’n drankpost waar je Gatorade en water kan krijgen. Ik wandel ’n klein stukje bij iedere post om voldoende te drinken, want het zonnetje komt op en het wordt steeds warmer. De eerste 5 km loop ik tussen de 6.45 en 7 min de km, de 2de 5km net boven de 7 minuten  en de rest rond 7.15 / 7.30 minuut per km. Mijn gemiddelde tijd was 7.16 per km wat me brengt tot ’n eindtijd van 2.35.40. (600 ste van de 787 deelnemers en 7e in mijn categorie). Het is niet de snelste tijd maar het gaat erom dat je geniet en dat heb ik zeker gedaan. Het is leuk om onderweg lopers van de Rijnmond groep te zien, de een die gemakkelijk loopt, de ander die af en toe moet wandelen. De andere 8 lopers van “Lekkergelopen” hebben de 5 of 10 km gelopen of gewandeld. Iedereen heeft op zijn/haar manier de finish gehaald.

’s Middags de gebruikelijke borrel georganiseerd door Rijnmond. De echte vakantie kan beginnen. De volgende dag scheren we, vlak bij Fort Lauderdale, met ’n Airboat over de moerassen van de Everglades op zoek naar alligators (we zien er 6). De volgende dag genieten we op de boulevard van Fort Lauderdale. Vervolgens rijden we naar de Cruise terminal van Miami.

Cruise

We stappen op ’n cruiseschip van de Royal Caribbean “The Grandeur of the Seas” en varen naar Costa Rica. Hier maken we ’n mooie excursie door het regenwoud. We varen verder naar Panama waar we ’n bezoek brengen aan het Panama kanaal en Panama City. In Columbia verblijven we 2 dagen en genieten van het historische centrum van de stad Cartagena met haar kleurrijke, koloniale bouwstijl. Vervolgens varen we naar de Antillen waar we eerst Aruba en vervolgens Curaçao aandoen. Hier waren we 14 jaar geleden ook al eens en het is leuk om de pontjesbrug weer te zien en de mooi gekleurde huisjes. Het einde van onze reis nadert en we varen terug naar Miami. Via Washington vliegen we terug naar Schiphol. We kunnen terugkijken op ’n mooie reis met een gezellige groep.